Uncategorized

رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم شيماء فكري – تحميل الرواية pdf


رواية كبرياء ادم وانتقام حواء الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم شيماء فكري

في غرفة الصالون الكل مجتمع
دخل اسلام وسعاد
وسلموا على بعض وجلسوا
ايمن: روما فين
روما: انا اهو هتفتحوا المزاد
ايمن: اقعدي ياروما
ايمن: طبعا يا روما انتي عارفة ان انا وابوكي كنا اصحاب واخوات
روما: اه طبعا
ايمن: ابوكي الله يرحمه مكنش متجوز امك بس كان متجوز ست كمان قبل مامتك
روما بصدمة: ايه
ايمن: وعنده ابن كمان
روما: ازاي وهم فين وبابا مجبليش سيرة قبل كده
ايمن: الست اللي ابوكي كانت متجوزها تبقى سعاد واسلام يبقى اخوكي
اسلام: نعمممم
روما بصدمة: انت بتقول ايه وازاي
اسلام نظر لسعاد: اتكلمي وفهميني اللي بيتقال دا صح
سعاد بدموع: صح انت تبقى ابن عز
اسلام بصدمة: ابقى ابنه ازاي وليه مخبية وهو كان عارف
روما: انا مش فاهمة حاجة اخويا ازاي وبابا مقليش
ايمن: لان ابوكي مكنش يعرف اصلا
صدمة أخرى لاسلام
اسلام: مكنش يعرف يعني ايه يعنى انا ابن حرام بقة
سعاد بدموع: لا يا ابني انا كنت متجوزة عز والله صح يا ايمن
ايمن: امك وعز كانوا متجوزين عند المأذون يا اسلام
اسلام بزعيق: انا مش فاهم حاجة ازاي انا اسلام محمد عاصم
ايمن: محمد عاصم هو عز الدين عاصم
روما بتوهان: ازاي كان متجوزها وامتى
سعاد حكت الحكاية كلها
اسلام بدموع: يعني هو رماكي من غير ما يعرف عني حاجة يعني طلع واطي
روما بزعيق: لا متقولش على بابا كده بابا مستحيل يعمل كده انتي كدابة
سعاد : والله هو دا االي حصل مش مصدقة اسألي امك
ايمن: يا جماعة االي انتو متعرفوهوش ان عز كان مخدوع
اسلام: ازاي بقة ضربوه
ايمن : لا عز دور على سعاد كتير اوي بس لحد ما مها
روما : ماما
فلاش باك
مها: عز
عز: نعم
مها: انا عايزة اقولك على حاجة
عز: ايه
مها: بخصوص سعاد
عز بصدمة: سعاد
مها: انت فاكر اني مش عارفة
عز: مها انا
مها: مش عايز اعرف حاجة بس انا بقولك كفاية تتدور على واحدة بايعاك
عز: بتقولي ايه
مها طلعت أوراق
مها: دي اواراق الطلاق وعليها توقيعها
عز: نعم وانتي شوفتيها فين
مها: انا روحت ليها البيت لما عرفت ودخلت واتكلمت معاها بذوق هي قالتلي تديني كام واسيب عز
عز اتصدم: هجي قالتلك كده انتي كدابة سعاد بتحبني
مها: انا انصدمت برضو قالتلي انها مش عارفة تاخد منك حاجة وزهقت من العيشة معاك وقالتلي تاخد مليون جنيه مقابل انها توقع على الأوراق دي انا قولت اختبارها بس لقيتها مضت واخدت الشيك وادي نسخة من الشيك وامضتها
عز نظر الشيك وجد توقيع سعاد
عز اكتئاب لمده شهر لكن بعديها مها قالتله انها حامل هو فرح وحاول ينسى سعاد
نهاية الفلاش
ايمن: هو دا االي حصل
سعاد بصدمة: انا مامضتش على حاجة ولا اعرف حاجة عن الشيك دا
ايمن: بعدها عز عرف ان مها زورت توقيع سعاد على الورق وحصل مشكلة كبير بينهم وكانوا هيطلقوا بس روما ساعتها كانت ان
اتولدت اضطر يستحملها ومها عاشت حياتها لبس وفلوس وروما جات وهي نفس الاهمال
روما واقفة مش مصدقة ان امها شيطانة اوي كده
روما فجاءة الدنيا لفت بيها ووقعت في الأرض
اسر ذهب ليحملها
اسلام سبقه وحملها وطلع عرفتها وامه وأيمن واسر خلفه
فيروز : انا مش فاهم حاجة خالص
فهد: وانتي من امتى بتفهمي وسعي كده
فيروز: وسعنا يا اخويا هتطلع تجيب الديب من ديله يعني
فهد: لمى نفسك
فيروز: يا اما يا اما خاف يا عيد
مازن: بسسس يا جماعة صلوا على النبي في واحدة ميتة فوق
ادم: والنبي لا تكملوا مسلين اوي
فهد نظر لآدم بغضب
ادم بخوف: انا طالع اشوف بنت خالتي حبيبتي
فهد : ادم
ادم: احم أومر يا كبير
فهد: وراك امتحان بعد أسبوع صح
ادم: حصل
فهد: مشوفش وشك برا أوضتك غير بعد العيد مفهوم
ادم: طبعا
رنا: ايوة يا مسيطر
فهد: وانتي
رنا: عيوني
فهد قرب عليها
فهد: اشوفك رايحة ناحية اوضته او هو جيه عندك انتو الاتنين هتتعلقوا زي الدبايح في المخزن جميل
رنا بصوت واطي: حاضر
فهد بزعيق: مفهوم
رنا: مفهوم
فهد: على اوضتك
ونظر لفيروز وصعد لفوق هو ومازن
فيروز: دا ماله دا
فيروز: واد يا ادم
ادم: نعم
فيروز: عايزة تين شوكي
ادم برفع حاجب : وانا مالي يا اختي ما تخلي جوزك يجبلك
فيروز: أمم طريقة كلامك معايا مش عجباني
ادم: والمفروض اتكلم ازاي لامواخذة
فيروز: الاقولي يا ادم
ادم: يا نعم
فيروز: هو اخوك يعرف ان انت بتشرب سجاير
ادم: اش بس هتفضحينا
فيروز: تو تو وانا برضو مرضلكش الفضيحة
يادومي بس انت عارف اللسان مش بيسكت
ادم بيجز على سنانه: طلباتك
فيروز: أمم انا مش بستغلك لا سمح الله بس الدنيا فرص
ادم: أمم اخلصي
فيروز: وانت راجع يا عسل من الدرس زي الشاطر كده تجبلي قفص تين شوكي عشان اخوك مش هيرضي يجيب حاجة وهيرفع مناخيره لفوق
ادم بابتسامة سماجة😆: حاجة تاني يا مرات اخويا يا عسل
فيروز: لا لما افتكر حاجة هقولك ي اخويا اطلع اشوف البت اللي فوق دي
***************************
في فيلا الصاوي بمصر
ساندرا: كنتي وحشاني اوي يا نور
نور: وانتي يا روحي
يوسف: عاملة ايه
نور: عايشة يا يوسف
يوسف: ايه الحزن دا يا بت احنا فرحنا بعد العيد وهنعمله هنا
نور بفرحة: بجد أخير يا حج جو البت ماتت جانبك والبعيد احول نقول ايه
يوسف: هههه خلاص يا ستي فكي بقة كده عشان هتخرجي النهاردة باليل
وليد: اه ودا بإذن مين ان شاء الله يا روح امك
نور: وليد انت جيت امتى
وليد: اجي وقت ما انا عايز اشوف بس الاخ اللي قرر مع نفسه
يوسف ببرود: أولا انا كنت بعرض لسه الفكرة ثانيا انا معرفكش اصلا عشان اعملك حساب
وليد:أمم بتعرض الفكرة دا اولا ثالثا عندي بقة يا روح امك
وضربه بوكس
نور: يوسف
وليد: انا وليد الصاوي يا روح امك ابقة اعملي حساب بقة
ساندرا ذهبت تجاه يوسف
يوسف باستفزاز: طظ ولا يفرق معايا يلا يا ساندرا
يوسف: بكرة على العشاء يناسبك يا نور ابقي ظبطي مع ساندرا باي
وخرج
وليد نظر لنور بغضب
نور :ايه هتتحول
وليد: عارفة يا نور لو شوفتك بتكلميه تاني
هعمل فيكي ايه
نور: ايه
وليد: هقتله وهتاويكي يا روح امك
وليد: الغدا فين
نور: معملتش
وليد: أمم شكلك نسيتي انك خدامة هنا
مسكها من دراعها
وليد: خمس دقايق وإلا كل على السفرة يا حلوة
وسابها وذهب
نور: ماشي اصتبر عليا يا وليد الكلب
**************************
في منزل سامح
كان مراد في الشركة
اسيا: قفلت يا معلم
سيف: تتقفل في وشك باب الرحمة يا بعيدة
اسيا: يلا يا عسل كده واحد فلامنكو وكيمو كونو وضيف واحد بيبسي
سيف: يا ستي مش لاعب
اسيا: ولا هتزعل
سيف برفع حاجب: هتعملي ايه يعني
اسيا : هعمل كده يا ابن هند
وضربته بالروسية في دماغه
سيف: ااااااه يا بنت الجزمة
اسيا: قولتلك متستفزنيش
سيف مسك الدومينو ورمها عليها
سيف: طب اهو
هند: عوض عليا عوض الصابرين يا رب
هنا: ماما انا جعانة
هند: اه يا اختي وبعدين ارضعك يعني ما تقومي تعملي طفح ليكي
اسيا: وانا كمان جعانة
هند: لا الضغط هيعلى عليا والله انا قايمة يا ولاد الكلب
اسيا: هي أضيقت ليه طب
سيف: معرفش يا بنتي والله احنا عملنا حاجة
ودخل مراد من الباب
مراد: مالكوا قاعدين زي المطلقين ليه
اسيا: هو انت جاي بدري ليه
سيف: بتحبك اوي
مراد: مالكش دعوة
هنا: اووف كسفة
مراد: اسيا تعلي عايزك
اسيا:حاضر
اسيا: ارجع الاقي الفلامنكو والبيبسي
سيف:😊 اه انشاء الله
وذهبت
هنا: تفتكر عايزها ليه
سيف: معرفش
هنا: انت رايحة أذاكر
في غرفة مراد
مراد: في خناقة مع جاسر وخالي بسبب اسيل
اسيا: ليه
مراد: اسيل جالها عريس وجاسر مش موافق ومتخانق مع ابوه
اسيا: وهو جاسر رافض ليه العريس وحش
مراد: المشكلة ان العريس مافيهوش عيب دكتور ومقتدر وسمعته حلوة
اسيا: طب وجاسر رافض ليه
مراد: جاسر بيرفض اي حد وخلاص يعني هو كان موافق على سيف اصلا
اسيا لوت فمها: اه وأخوك ميترفضش
مراد: المشكلة دلوقتي ان اسيل كمان رافضة
وهوا دا الي مقوي جاسر
اسيا: طب ما طالما البت رافضة خلاص
مراد: اسيل لازم تتجوز يا اسيا عشان لو متجوزتش جاسر وخالي الحرب هتقوم بينهم
اسيا: ليه
مراد: اسيا مش عايز أسئلة كتير
اسيا:وانا ايه المطلوب مني
مراد: تقنعي اسيل مش هي صاحبتك
اسيا: مراد طالما هي مش عايزها انا ماليش دعوة دي جوازة يا ابا اخليها تلبس زي
مراد: والله انا اللي لبست قومي من قدامي كتك نيلة
الباب خبط
مراد: نعم يا سيف
سيف: عرفت منين
مراد: هو في غيرك مزهقني وبيزورني كل شوية الباب اشتكى
سيف: طب افتح
مراد: لا وامشي يلا
سيف: احم ايه الكسفة دي
سيف: طب افتحي انتي يا اسيا
مراد بزعيق: امشي يا حيوان ومالكش دعوة بزقته
اسيا: زفتة في عينك حيوان
انا داخلة اخد شاور نيلة فيك انت وأخوك
****************************
في فيلا الشربيني
روما فاقت بعد ما الدكتور مشي
ايمن: انتي كويسة
روما: اه انا تمام
نظرت حولها وجدت اسلام وسعاد بجانبها واسر على الجنب الآخر ومازن وفهد وفيروز أمامها وآمال ومعتز والجد
روما بضحك: ايه يا جماعة هو انا موت وبتحاسب ولا ايه
مازن: الله يحرقك خضتينا عليكي
روما: لا بس افتكرت الامتحانات اللي هشيل فيها اوبح بعد بكرة
اسر: انتي كويسة
روما: يا جماعة انا زي الفل في ايه انتو كلكو في الأوضة الأوكسجين شح من المكان
ايمن: ما تتهدي بقة
روما: ايمونتي خد ولادك وأخوك ومراته والراجل الكبرةا وطير
ايمن: انا غلطان اصلا يلا يا بابا
الجد: يلا يا ابني
وخرجت معتز وآمال
روما: ايه ياحبايبي محتاجين عزومة
مازن: هتفضلي بجحة
روما: حبيبي يا ميزو امووه
اسر ضربها في دراعها
روما قامت وقفت على السرير
روما: يلا يا حبيبي انت كمان
اسر: انا ياروما
روما: لا ابويا الله يرحمه يلا يا اخويا
روما: وانت يا باشا خد مراتك في ايدك ومع السلامة
فهد: ماشي من وشك
وخرجوا
فيروز : يلا ياماما
سعاد: يلا يا بنتي
وخرجوا واسلام خرج
روما شدته وقعته جنبها على السرير
روما: رايح فين يا روح امك انا بطرقهم عشانك تقوم تمشي
اسلام بخضة: في ايه يا بت ايه اللي بتعمليه دا انا طلعت اخوكي على فكرة والله
روما حضنته: أه انت مش هتصدق انا فرحانة اد ايه ان بفة عندي اخ والله احلى حاجة ان ابويا كانت متجوز امك انا امي اصلا لا تتطاق الصراحة يعني
اسلام: روما هو انتي بتكلمني جدا بالنسبة للمفاجأة اللي احنا فيها دي
روما: اسلام أتقبل دا وخلاص وسبني أفرح ان بقة ليا اخ بقة ليا حد يا عالم
اسلام: طب با بنتي نتأكد ان انا اخوكي افرضي كان كدب
روما : لا انت اخويا وبعدين يبقى انا حضنت وخلاص عشان عندي جفاف عاطفي
اسلام: بت ابعدي عني انت خدتي الموضوع بالاحضان على طول
روما: فرصة لا تعوض الصراحة
اسلام: اوعي يا بت انا قايم
روما قامت قفلت الباب بالمفتاح
ورمت المفتاح من البلكونة
روما: وريني بقة هتتطلع ازاي انت قاعد معايا هنا وهتبات معايا النهاردة ياحلو
****************************
في النادي
رنا: اعرفك يا حمزة جايدا صاحبتي
رنا: حمزة اللي حكتلك عنه
حمزة بسلم وهو بيداري الضحكة
حمزة: اهلا
رنا: دلوقتي بقة زفت الطين جاي في الطريق عايزاك بقة توريني شطارتك
حمزة: أمم شغل الاندر ايدج دا
رنا: أندر ايدج أمم ادي آخرة الحوجة ليك انا كنت هعتمد على سيف بس هو خطب همسة بقة مافيش قدامي غيرك سنجل
حمزة نظر لجايدا بضحك :هههههه سنجل
جايدا في سرها: يا ابن الكلب هتفضحنا
رنا:نوقف بقة الضحك عشان وصل
حمزة بغمزة: ونقفوها ليه يا روحي دا هو المطلوب
ادم باستغراب: حمزة ايه اللي جابك هنا
حمزة: لا كنت متفق انا ورنا امبارح نتغدى مع بعض
ادم برفع حاجب: انت ورنا ايه لم الشامي على المغربي
حمزة: لا اصل بقالي كتير مشوفتهاش من ساعة الرحلة فوحشتني
ادم: وحاشتك
حمزة بغمزة لرنا: اووي
رنا: ههههه
حمزة: اموت انا
ادم: ننعم
جايدا: طب انا هروح اغسل ايدي
حمزة: ما تروح معاها يا ادم وياريت تتاخر اووووي
رنا: هههه اه على ما نخلص اكل كده
جايدا: يلا يا ادم ماتبقاش عزول الله
ادم: رنا
رنا: نعم
ادم: تروحي على البيت دلوقتي بدل ما اقول لابوكي
رنا قربت عليه: توتو يا روحي انا مش بعمل حاجة غلط انا جاية مع صاحبتي وقبلت حمزة صدفة عزمني على الغدا مش كده يا زومي
حمزة: طبعا يا روح زومي يلا بقة انا جوعت هعزمك على أكلة سمك جامدة يا روحي يلا
رنا باستفزاز: ما تيجي معانا يا ادم
ادم نظر لها بغضب وذهب
رنا بغناء: هم الحلوين علشان يعملوا كده اهو كده اهو كده كده كده اهو
جايدا: الله يسامحك يا اللي في بالي ههههه
رنا بشر: ههههه ولسة
حمزة: فعلا ان كيدكن عظيم
**********************
مرت الايام ودارت ولفت وجاء شهر رمضان الكريم شهر الخير واللمة والصحبة شهر النور والقران والتقرب إلى الله
في منزل سامح
اليوم هو المتمم لشهر شعبان وغدا اول أيام شهر رمضان الكريم
همسة بصريخ: اعععععع رمضان كريم يا جماعة بكرة رمضان
هنا: حلوا يا حلوا رمضان كريم يا حلوا
اسيل: هاتوا الفوانيس يا عيال هاتوا الفوانيس
اسيا: والله بعودة بعودة يا شهر الصوم اععععع
بكرة رمضان يا عيال انا فرحانة
هند: بصي يا حلوة انتي وهي بكرة عزومة العيلة كلها هنا اسيا هتروح السوق هنا وهمسة هيروقوا البيت اسيل الحلويات
اسيا: هو انا هنزل في الحر دا انا واخدة إجازة شهر رمضان كله عشان منزلش
هند: وحياة امك ليه هنقضي رمضان اكل ونوم بكرة الساعة 8 اشوف طابور هنا مفهوم
سيف دخل
سيف: هلا هلالك شهر مبارك
هند: اهو قرد البيت وصل
سيف: كده برضو يا هند كل سنة وانتي طيبة يا هند يا حياتي
هند: وانت طيب يا اخويا
سيف: مرات ابويا اهي يا عيال
سيف: كل سنة وانتي معلمة عليا يا مرات اخويا
اسيا: وانت طيب يا زفت الطين
سيف: كل سنة وانتي لازقة في اللي خلفوني يا اختي
هنا: هروح منك فين يعني يا بروو
سيف: كل سنة وانتي ممحونة انتي واخوكي يا مجدي
اسيل: متغاظ وهتموت انا عارفة والله
سيف: كل سنة وانتي طيبة يا همسة
الثلاثة نظروا ليه برفع حاجب
سيف: في ايه
اسيا: هو في حد بيقول لخطبته كل سنة وانتي طيبة كده
سيف نسي اصلا الموضوع دا 😂😂😂
سيف: ليه يا اختي وانا هقول قدامكوا دا احنا نتفلق اتنين من عينيكوا
دخل مراد وجاسر
هنا: رمضااااااان كريم
مراد: كل سنة وانتو طيبين
هنا: فين الفانوس بتاعي
مراد: اوبس نسيت
هنا: ولا اطلع برا
مراد طلع فانوس متوسط الحجم
مراد: وانا اقدر برضو كل سنة وانتي تجمل بنوتة
هنا: هييييي
وحضنته
اسيل: وانا يا ستاذ جاسر
جاسر: دا بقة انت اللي عمله موصي عليه ليكي يا سيلا
وطلع فانوس كبير الحجم متزين با تبهى الالوان
اسيل بفرحة: الله جميل اوووي يا جاسر
جاسر سعيد لفرحتها: موصي عليه بقالي شهر
همسة واقفة حزينة والدموع تترقرق في عينيها غيرانة بفرحة اسيل وجاسر نسيها
سيف نظر لها وصعبت عليها
همسة سأبتهم ودخلت البلكونة
وسيف دخل وراها
همسة كانت واقفة بتبكي
سيف: مالك يا حزينة
همسة مسحت دموعها
همسة: ما انا زي الفل اهو يا عم
سيف: يا بت عليا برضو
همسة فتحت في البكاء
همسة ببكاء: م ج ب ل ي ش ب ر ض و
سيف: العيوطة أهي
همسة ببكاء: برضو يا سيف هيفضل ناسيني ومش هبجبلي حاجة مش عارفة هو ليه بيعمل معايا كده والله انا اخته برضو اعععع
سيف: بس سوريين انا قايلك ان جاسر اخوكي دا بارد تلاجة وبعدين احسن ان هو مجابش عشان انا جايبلك واحد طويل ازاي
وأظهر فانوس طويل ورفيع
همسة بفرحة: الله شكله حلو اوي دا ليا
سيف: لا لمرات ابويا اللي جوا دي
همسة : ههههه
سيف: ايوة اضحكي
همسة ببكاء: اعععع بس انا عايزة برضو جاسر يجبلي
سيف: هاتي يابت الفانوس دا انتي مسورة نكد يا شيخة
كان جاسر واقف وسمع همسة وصعبت عليه ولام نفسه على إهماله ليها
جاسر دخل
جاسر: ابعد ياض عن اختي بدل ما احبسك
سيف: ولا تقدر
جاسر: عايز بوكس كمان
سيف: لا انا ماشي ياعم
وتركهم وذهب
جاسر: حلو الفانوس دا
جاسر: بس مش احلى من بتاعي
همسة رأت الفانوس
همسة بصدمة: دا ليا
جاسر: لا هشحته يا بت
همسة بدموع: بجد يا جاسر يعني انت جابتلي واحد
جاسر: لا
جاسر بابتسامة: انا اللي عمله بأيدي
همسة بصدمة: بجد
جاسر: بجد وجدين بعمل في من السنة اللي فاتت
همسة نظرت للفانوس بفرحة
ثم لجاسر وحضنته
همسة: انا بحبك اوي
جاسر: وانا اكتر يا روح اخوكي
اسيل: الله الله خيانة كبرى دي
جاسر: يلا يابت برا من هنا مش عايزين النهاردة
اسيل: كده خليك فاكرها اصل مين لقى احبابه نسي أصحابه
همسة: سبهولي شوية بقة يا بت انتي.
اسيل: أسئلتك مين يا اختي يلا هش يابت جسورة حبيبي بتاعي انا خليكي في سي سيف بتاعك
همسة طلعت ليها لسانها: مالكيش دعوة يا غيورة
***************************
في غرفة اسيا
اسيا قاعدة حزينة كالعادة محدش فاكرك مش موجودة طول عمرك
مراد دخل
هي مسحت دموعها
مراد : مالم قاعدة كده ليه
اسيا: ماليش هعمل ايه يعني
مراد: ماشي براحتك
وسابها ودخل الحمام
اسيا: بارد
************************
في فيلا الشربيني
جناح فهد
فيروز كانت بتاكل
فيروز: الواحد مش عارف هيصوم بكرة ازاي الحق اكل بقة من هنا الفجر
فهد دخل وجدها بتاكل
فهد: يا بت ارحمي نفسك شوية
فيروز: مالكش دعوة انت بكرة صيام واول يوم دا بيبقى حر وجوع ونرفزة بصوت أحمد حلمي😂😂😂
فهد: دا انتي على ما الفجر يأذن هتاكليني
فيروز: ناولني البيبسي دا
فهد: خدي يا اختي
فيروز: ايه اللي في ايدك دا
فهد: دا
وشال الغطى
فيروز بفرحة: الله فانوس
فهد: كل سنة وانتي طيبة
فيروز: شكله حلو اوي
فهد فرح بسعادتها دي
فهد: عجبك
فيروز: اوي
فيروز: عارف اول مرة حد يجبلي فانوس
فهد: بجد
فيروز: كنت على طول مش بحس برمضان
فهد: وهتشوفي بقة رمضان تاني مع العيلة دي
فيروز: اهعععععع هصوم بكرة مافيش اكل اععع
فهد: هههههه الله يحرقك
فيروز: ما ضحكتك عسل اهي يا عم اومال مكشر ليه
فهد نظر لفيروز بابتسامة
************************
في شقة اسلام
اسلام اخد روما تعيش معه
روما: بكرة هروح عند هنا وهمسة وحشوني
اسلام: انتي امتحانك التاني امتى
روما: كما يومين
اسلام: عجبك الفانوس
روما: اوي
سعاد: روما تليفونك بيرن
روما وجدت اسر
روما نظرت لاسلام
اسلام: ما تردي
روما: اه حاضر
روما : احم الو يا زهرة
اسر: زهرة مين يا بت انا اسر
روما: اه يا زهرة تمام الحمد لله
اسر: عموما انزلي انا واقف تحت
روما: نعم
اسر: انزلي بدل ما اطلعلك
روما: لا خلاص
وقفلت
روما: احم اسلام انا نازلة زهرة عايزاني في حاجة
اسلام: اممم هصدق انزلي
ولبست ونزلت لأسر
اسر: ايه ساعة
روما : انت ايه اللي جابك
اسر: بدل ما تقوليلي وحشتني
اسر: عموما انا احسن منك وحشتيني وجاي اقولك كل سنة وانتي طيبة
وجايبلك دا
*************************
في فيلا الصاوي
نور: الواحد مش حاسس برمضان يعني وانتي امتى كنتي بتحسي بيه
وليد دخل
وليد: قاعدة لوحدك ليه مرات عمي فين
نور: في المطبخ
وليد: رمضان بكرة
نور: هتصوم يعني مثلا
وليد: ليه حد قالك عليا فاطر
نور: ابو كاس هيصوم طب ازاي
وليد: مالكيش دعوة
وطلعت فانوس
وليد: خدي كل سنة وانتي طيبة عشان تعرفي اني احسن منك
نور بصدمة: فانوس
وليد: ايه متعرفيهوش
نور ببكاء: مكنش في ح بيجبهولي غير بابا الله يرحمه
وليد: يلا يا ستي عدي الجمايل
*************************
في شقة حمزة
حمزة: يا بنتي اتهدي بقة
جايدا: فانوس الله مش مصدقة
جايدا: عارف نفسي في ايه يا حمزة
حمزة: ايه
جايدا: نفسي افرقع صواريخ وبومب في الشارع
حمزة: طب ما تيجي نعملها
جايدا: بجد
حمزة: اه تعالي بس نبعد شوية عن الحارة
ونزلوا وذهبوا اشتروا صواريخ وبومب
وكان في أطفال لعبوا معاهم
حمزة: مبسوطة يا ستي
جايدا: اوووي
حمزة: تعالي بقة هعملك فسحة دلوقتي للحسين جامدة
حمزة: احسن حتة تروحيها في رمضان هي الحسين هنروح ونتسحر هناك
**********************
في الصباح
هند: طابور كلوا يجمع هنا
هند: همسة وهنا طبعا عايز الشقة بتبرق
وقريت عليهم
هند: ويا ويلكوا مني بقة لو لقت ترابة بس
وقربت على اسيا
هند: وانتي تنزلي تجيبي الخضار والفاكهة وهتعدي على الجزار انا موصية على لحمة تجبيها وبعديها الفرارجي وانتي راجعة تجيبي الكنافة والقطايف
اسيا: تمام يا افندم
هند: وانتي يا دلوعة
اسيل: انا
هند: لا امك يا بت عايزة الحلويات والعصير يكونوا جاهزين الساعة4 عشان يتحطوا في التلاجة يسقعوا مفهوم
اسيل: مفهوم
هند: انصراف
اسيا في الغرفة
واقفة أمام الدولاب و مراد خارج من الحمام
مراد: مالك
اسيا: اووف امك هتنزلني في الحر داالسوق دا انا واخدة إجازة طول شهر رمضان
مراد: اممم وهتعرفي تجيبي طلبات من السوق
اسيا: ليه عيلة صغيرة
مراد: لا بس انتي نزلتي السوق قبل كده
اسيا: لا طبعا
مراد: ربنا يستر
في غرفة سيف
هند: قوم يا آخرة صبري قوم يا عجل يا اللي نايم
سيف: يا ماما عايزة ايه على الصبح
هند: قوم انزل مع مراتك اخوك السوق تجيب طلبات
سيف: ما تاخد جوزها
هند: رايح الشركة يا اخويا مش زيك راقد زي الولادة قوم يا روح امك
سيف: خلاص قوما يا اختي ارحميني بقة
هند: قامت قيامتك
وخرجت
سيف: توب عليا بقة يارب من الولية دي
************************
في فيلا الشربيني
رنا: هنتاخر يا حيوان على الامتحان يلا
ادم بنوم: انا اصلا مش شايف حاجة ولا هعرف احل حاجة فأنا رايح ليه بقة انا طالع انام يا ست
رنا: تعالى هنا يا ابنى رايح فين
ادم: طالع انام انا نمت ساعتين بس
رنا: يعني كنت سهران بتذاكر يا اخويا
ادم: طب يا ستي انا مش عارف حاجة رايح ليه بس
رنا: معلش روح وخلاص اقولك اكتب اسمك على الورقة واقعد بس يلا
ادم: يخربيت ام الزن
رنا: يا ابني انت ثانوية عامة اللي العيال بتكون بتموت من التوتر والعياط وهم بيذكروا
ادم: هم ناس تافهة انا مالي
رنا: هم برضو اللي تافهة امشي يلا
ادم: طب هاتي حضن وانا امشي
رنا: ادم فوق انت سكران ولا مالك
ادم: لا صايم ومنمتش بس يا بيبي هاتي حضن بقة
رنا: يا عم ابعد كده المفروض انك صايم ابعد
ادم: مش همشي غير لما اخد حضن
فيروز: الله الله دا ايه المحضنة دي
رنا: والله هو اللي مش راضي يمشي
فيروز: مش عندك امتحان يا استاذ
ادم: وانتي مالك انتي كنتي امي يا اختي
فيروز: لا مرات ابوك يا روح امك يلا على الامتحان
ادم بنوم: طب ما تجيبي انتي حضن يا عسل
فيروز: يا عم ابعد هي اي لحمة
ادم: تعالي بس
فهد: طب ما تيجي ادهولك انا
ادم : بسم الله الرحمن الرحيم انا فين انا مين وايه اللي جانبي هنا
فيروز ورنا: في مكان مش في مكان
ادم: عايش عشان اتعذب بيعذبوني باستمرار
فهد بزعيق: ادم
ادم: الله يحرقك
فهد: تروح على الامتحان بتاعك الا وقسما بالله هتتعلق وانا قد كلمتي
ادم: انا كنت رايح الامتحان والله مراتك هي اللي كانت بتغرغر بيا وانت بري معرفش حاجة وبتجرني الرذيلة وانا بحبها
رنا: هي ايه
ادم: ههههه الرذيلة طبعا ههههه
فيروز: والله انت عامل دماغ عسل
ادم: دا انتي اللي عسل يا جامد
فهد أعطه بوكس في عينه
ادم: اااه لا النهاردة مش يومك يا فهودي انت الجمعة وإلا اقولك ابقى تعالى باليل اه وانا أوريك الويل
فهد بعصبية : اللهم اني صايم انا ماشي قبل ما أفقد أعصابي
ادم: ماله دا
رنا: ادم يلا جايدا بترن
ادم : اه جايدا وحلاوة جايدا و
فيروز: بسسس انا طالعة قبل ما أفطر عليك
ادم بتاثر: ليه الناس بقت وحشة كده ههههه
***********************
أمام المدرسة
حمزة: جايدا متخافيش وركزي في الامتحان وأهدي خالص
جايدا ببكاء: اعععع انا خايفة اوي يا حمزة
حمزة: بس يا شيخة خرمتي ودني انتي بتعيطي ليه دلوقت
جايدا ببكاء: اعععع عشان خايفة من الامتحان
حمزة سد اذنه: متخافيش يا حببتي خلاص اهدي بس انتي ذكرتي وعملتي اللي عليكي
جايدا: بجد
حمزة: اه
جايدا ببكاء: اععععع بس انا برضو خايفة
حمزة دفشها : يا شيخة ارفتيني بقة
رنا وادم دخلوا
رنا: حمزة ايه اللي جابك
حمزة: كنت جاي اشوفك لقيت دي واقفة بتنعر
ادم: وانت جاي ليه هي طالعة حج
حمزة: النهاردة اول يوم امتحان قولت اجي اطمن عليها
ادم: تطمن عليها ليه يعني حضرتك تقرب ليها ايه يعني
رنا: وانت مالك انا كنت عايزة أشوفه
ادم مسكها من ذراعها: لا مالي ونص كمان مش بنت عمي
رنا: بس
ادم : أمم وزي اختي
رنا بعصبية: يلا يا جايدا هنتاخر على الامتحان
ادم: طب ما تخلي جايدا شوية قاعدة معايا
حمزة بجز على اسنانه: يلا يا جايدا انتي ورنا يلا يا عسل
جايدا: اعععععع انا خايفة
ادم: تعالي في حضني يا حببتي اطمنك
رنا ضربته في رجله
ادم : اااه
حمزة بعصبية: كفاية محن ويلا يا اختي على الامتحان
&*********************
في منزل سامح
كان مراد بيلبس وذاهب للشركة
الباب طرق
مراد فتح الباب
طفل: الحق يا عم مراد مراتك وأخوك بيتخانقوا في السوق
مراد : ايه
**********،*************
في السوق
اسيا: بقة سايب كل دا وجاي تعاكسني انا دا انت حظك حلو بقة تعالى
وضربته في وشه
الراجل: اه حرمت خلاص والله
اسيا: قول انا اسف
الراجل: انا اسف والله
اسيا: اشوفك بس ماشي من هنا تاني ماشي بس هسيب لخيالك بقة هعمل فيك ايه
سيف: خلاص يا اسيا كفاية
اسيا: اسكت انت خالص يا شيخ اعمل اي منظر ايه ماشية مع رجل كرسي انا
سيف: كفاية اللي انت عملتيه فيه
اسيا: حتى في رمضان اتقوا الله والحلو التاني اللي عايز يببعلي الطماطم غالية ليه حد قالك عليا هبلة ولا داقة عصافير
الراجل: يا انسة قولتلك دا سعرها
اسيا: امم يا انسة ودا سعرها طب تعالى بقة
وضربته بالروسية
والسوق كله اتبرجل
الراجل: ااااااه
سيف: يا نهار اسود
اسيا: عشان تعرف تكلم معايا يا حليتها
سيف: اسيا عشان خطري يلا هنتعمل كفته
ودخل الواد اللي اسيا ضربته ومعه ناس
واحد ضخم منهم : مين اللي استجرى وضرب اخويا
سيف: موتنا خلاص منك لله
اسيا: انشق ياض
اسيا: انا يا روح امك
الراجل: بقة حتة بت زيك تمد ايديها على اخويا
اسيا: وأمد ايدي عليك كمان حتى شوف
وضربته بالقلم
الراجل وشه احمر
الراجل بغضب: اممم
سيف: هيتحول احيييه
الراجل بزعيق: انا اضرب من بت زيك
ولسه بيرفع ايده
سيف مسك يديه: لا كده هنزعل انا واقف ساكت من الصبح
الراجل: والحلو مين
سيف: جوز امك القديم وربنا يستر😂😂😂
الراجل نظر ليه بغضب
وضرب سيف بوكس نايمه على الارض 😂😂😂 (يا عيني يا قلب امك دا جودي هتموتني😂😂)
اسيا: اه وبعدين يا حليتها عايز ايه
الراجل :مش بمد ايدي على ستات هاتيلي راجل اتكلم معه
مراد : وانا جتلك يا روح امك
الراجل: الحلو مين
مراد ضربه بوكس: انا جوزها يا روح امك
ونايمه على الارض ونزل في ضرب
وإحالته اجتمعوا حول مراد
وسيف قام يضرب معه او يتضرب مش فارقة😂😂😂😂
والكل اتلم والخناقة كبرت
واسيا واقفة ماسكة التفاح بتلعب بيه😂😂😂
اسيا : ناس فاضية اروح انا 😂😂😂😂************************
في منزل سامح
كان جاسر وهمسة واسيل وهنا متجمعين وانظروا إلى مراد وسيف😂😂😂
سيف : ااااااه مش شايف حاجة انا اتعميت
مراد: اااااه دراااااعي
همسة: هههههه شكلكوا مسخرة
جاسر بيكتم ضحكته: ايه اللي حصل
سيف: اااااه اللي منها لله
مراد: اااه اللي تنشل
سيف: اللي تتحترق وهي واقفة
مراد: اااااه احنا نضرب وهي تمشي
اسيا وهند جالسين بجوار بعض
اسيا: انا جبت شوية فاكهة يا هند امما ايه شكلهم تحفة
هند: وجبتي الكنافة
اسيا: اه جبتها وجبت كمان اللحمة بس نسيت اجيب القطايف
هند: يلا يبقى اخلي الواد سيف يروح يجبها
سيف: ااااااه سبوني عليهم
هند: ماله دا
اسيا: انا اعرف
اسيا: واد يا كر مش هتروح الشركة
مراد: اااااااه كده كتير اااااه
وقام فجاءة
مسك اسيا من هدومها
مراد: انتي جنس ملتك ايه اااه يا شيخة
سيف: اه اديها مرمتها بنت سلطح ملطح دي اااه
اسيا ببراءة: الحق عليا اني مش عايزاك تتاخر على الشغل
مراد: يا حونينة
سيف: ااااااه اوي
مراد: بقة احنا واقفين نتخانق ونضرب وانتي سبتيتي وتمشي
اسيا: اومال يعني اتأخر على حماتي بالطلبات وتزعل مني دي دعوة الحماة للسما حتى
سيف: منك لله انتي وهي
هند ضربته في وشه
هند: هي مين دي ياض
سيف: اااااه امي مش انتي خالص
مراد: وانا اتخانق واضرب عشان الحلوة بتفاصل في نص جنيه في الطماطم
اسيا بتاثر: الحق عليا اني بوفرلك دا انا الكلاب كانت هتعوضني
مراد: سيبك من الاعلان الحمضان دا يا اما
اسيا: انا مش بحب حد يستغفلني وبعدين حصلكوا ايه يعني هم كام بوكس
سيف ومراد نظروا لها بغضب😠😠
اسيا: ايه في ايه
قربوا عليها
اسيا طلعت تجري : الحقوني
******************************
امام المدرسة بعدانتهاء الامتحان
رنا: عملتي ايه
جايدا: الحمد لله الامتحان كان سهل
رنا :وانت يا ادم
ادم: عظمة على عظمة
رنا: اه عملت ايه يعني
ادم: مهو انا ا اعرف ايه اصلا اللي انا كتبته هقولك
رنا: يعني حليت صح
ادم: انتي بتفهمي منين يابت بقولك معرفش كتبت ايه اصلا او كتبت ولا لا انا اللي متأكد منه حاجة واحدة
رنا بفرحة: ايه هي
ادم: اسمي عشان المراقب هو الي كتبه لما يأس مني اني اكتبه☺😊
***************))*)********
مر اليوم وجاءت العيلة واتجمعوا ع سامح بالمنزل
في الحارة كان فهد وفيروز بيجيبوا قطايف
فهد: بقى انا فهد الشربيني انزل اجيب قطايف
فيروز: ما خلاص يا اخويا بطل الانعارة اللي انت فيها دي
وطفل فرقع صاروخ جنب فهد
فهد بزعيق: ايه يا حبيبي انت أعمى
الواد: إي يا عم بلعب
فهد: بعيد عني يا بابا مش هنا
الواد: والله الحتة بتاعتنا واعمل اللي انا عوزه
فهد: إي الفخر دا ياض
فيروز: خلاص يا فهد هتتخانق مع عيل صغير احنا في رمضان
الواد: والله انتي عسل
فهد مسكه من هدومه: ايه يا حبيبي هتعاكسه قدامي
الواد: خلاص امشي وسيبها اعكسها
فهد: انت اهبل ياض دي مراتي
الواد: ما كلهم بيقولوا كده
فيروز: خلاص يا فهد دا عيل
الواد: وليه الغلط بس يا مزة
فهد: لا دا احنا هنهزر بقة
فيروز: خلاص يا فهد احنا اسفين يا حبيبي
فهد: هتقوليله يا حبيبي كمان
فيروز : دا طفل يا فهد
فهد: طفل مين دا أطول مني
فيروز: ههههه بس كان شكلك حلو وانت بنتخانق
وصاروخ تاني فرقع
فهد: يوو
فيروز: والنبي يا فهد عايزة صواريخ
فهد: نعم
فيروز: بالله عليك
وذهب واشترى ليها
فهد: بقة فهد الشربيني يجيب صواريخ
فيروز: يا شيخ قرفتني
فيروز: ما تاخد اجازة من فهد الشربيني والعب معايا
فهد: احلمي
فيروز: لا هتلعب يلا
فيروز اخدتوا وذهبوا تجاه الاولاد ولعبوا معاهم بالصواريخ
وفهد كان مبسوط
وفيروز كانت بتلعب مع الولاد بالسلك
**************************
في منزل حمزة
حمزة: يلا يا جايدا قبل الأذان
جايدا: حاضر جيت اهو
حمزة: ايه دا
جايدا: صنية بطاطس بالفراخ إنما ايه مش هقول لسلفيتي عليها
حمزة: طب اقعدي معنديش اخوات اصلا عشان يبقى عندك سلايف
جايدا: هتدوق بقة شوية اكل انما ايه
حمزة: مكنتش عايزة اتعبك بعد الامتحان
جايدا: يا عم مش تعب اما بحب الطبخ اوي هوايتي المفضلة
حمزة: اهو انا مستفيد من الجوازة دي ان حد بيطتبخ انا بطني كانت نشفت من اكل الشارع
جايدا : يا عيني يعني مكنش في حد بيطبخ ليك
حمزة: عايزة الصراحة
جايدا: أمم
حمزة بضحك:كان في واحدة بتيجي كل اسبوع تظبط الشقة وصاحب الشقة
جايدا: امم قولتلي وانت كنت صعبان عليا واتريك طلعت
حمزة بضحك: انا واحد صايع قليل الأدب مش متربي
جايدا: وانت بقة كنت كل رمضان بتفطر لوحدك
حمزة: لا يعني اول يوم بفطر عند سيف وطول رمضان انا وروما بنفطر مع بعض برا
جايدا بعصبية: امم طب كويس
حمزة: دا اول رمضان أفطر في في شقتي
جايدا برفع حاجب: مش عجبك
حمزة: لا ياستي عاجبني ونص
والجرس رن
حمزة: اخوكي المفجوع جيه
وذهب فتح الباب
يوسف: زوما حبيي بالحضن
حمزة: اركن انت انت جايب بنات طب استنى اطرق اختك ونفطر الاول
يوسف: لا يا عم دي ساندرا خطبتي
حمزة: امم طب ادخل يا اخويا قبل الأذان
جايدا بصراخ: جو حبيبي
حمزة: احنا قولنا ايه مافيش احضان
جايدا: انتي ساندرا
ساندرا: وانتي جايدا
حمزة: طب يلا يا جماعة الأذان
واتجمعوا حول المائدة
وكان حمزة فرحان اول مرة يشعر با حساس العيلة واللمة كان دايما بيخس بالشفقة من اهل سيف دلوقتي قاعد في شقته من غير شفقة من حد
******************************
تجمع الكل قبل الأذان
في البلكونة
اسيا: عايز ايه جايبني هنا ليه
مراد: تعالي بس
وشال الغطاء
اسيا بصدمة : ايه دا
مراد: كل سنة وانتي طيبة
وكان فانوس عليه صورتها واسمها بالوان والمصابيح
اسيا بدموع: دا ليا
مراد: لا لأمي
اسيا: شكله حلو اوي
مراد: عليها اسمك وصورتك
حبيته يبقى مميز عن الباقين
اسيا بفرحة: شكرا بجد يا مراد انك افتكرتني
مراد: انتي مراتي يا اسيا وبعدين انا عملهولك بس حبيت اعمل فيكي مقلب امبارح
اسيا: انا فضلت اعيط امبارح لما كلوا جاله فوانيس الا انا
مراد : مش عايزك تعيطي تاني طول ما انتي معايا
اسيا ابتسمت لمراد
مراد: الأذان يلى افطري
اسيا : تعالى نتصور بالفانوس واحنا بنفطر
مراد فتح الفون
وشغل الفيديو
مراد مسك الكوب
مراد : انا هفطرك
وشربها هو العصير
اسيا: وانا كمان افطرك( وبعدين يا محن انتي وهو انا اللي هفطر كده😂😂😂)
ومسك الكوب وشرب
ودلقت الباقي عليه
اسيا: هههههه ماليش في المحن
مراد: انا ابن جزمة من الأول
اسيا مسكت الفانوس
ودخلوا
ادم بتصفير: اوبا على الفانوس
رنا: واواو تحفة
فيروز: الله شكله حلو
اسيا: خلاص هيتفلق الله واكبر
سيف بغمزة: بس ايه الحوار كنتو في البلكونة ليه
اسيا: وانت مالك
همسة: يا جبهتك اللي طارت
امال: يلا ولاد اشربوا اي حاجة افطروا بيها
مراد: فطرنا في البلكونة
هنا: يا زيدي يا زيدي على الرومانسية
فيروز: شايف الرومانسية
فهد: يا ماما رومانسية مين يا ماما اسيا مينفعش معها رومانسية اصلا
اسيا : والله ما حد طلب رايك
ادم: اووف اين جبهة الفهد انا لا أراها
روما: هو حمزة فين
اسر بضيق: ملكيش دعوة
سيف: قولتله قالي لا قولتلها هفطر لوحدي
روما: ازاي يعني يفطر لوحده
اسر: ما خلاص يا اختي انت واليه أمره
سيف: لا اصل روما وحمزة متعودين طول رمضان بيفطروا مع بعض
الجميع نظر لها
روما نظرت للسقف😥😥
دخلت ندى
ندى: كلتي من غيري يا مفجوعة
فيروز: لسه بنانا
ندى: رمضان كريم يا جماعة
اسلام: صديق الكفاح
ندى: النحس
اسلام: الي خسرتني الترقية أهي
سعاد: اقعدوا




Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى