Uncategorized

رواية خلف الاقنعة الفصل التاسع 9 بقلم منة الله الجزار – تحميل الرواية pdf


لبارت 9

“خلف الاقنعة”

نديم وصلت البيت ونزلت من التاكس وطلعت تجري علي اوضتها فوق بسرعه وكانت بتتلفت وراها بخوف كبير.

دخلت البيت و كانت بتخبط برعب… جات الخدامه وفتحت ليها اول لما شافتها اتخضت برعب وشهقت ودخلت جري حتي لما صافيه وسعديه نادو عليها مردتش عليهم وطلعت علي اوضتها بسرعه وقفلت الباب بالمفتاح وجريت قفلت الشباك و دخلت قفلت شباك الحمام برضو برعب و نامت وشدت اللحاف عليها وكانت مرعوبه وبتترعش.. ل لا ع لا ع انى اكيد بحلم استحاله لاع سا مر استحاله يرجع تاني.

وفضلت ترتعش من الصدمه كانت حالتها صعبة اوى.

تحت كانت صافيه وسعديه مستغربين منها.

صافيه بستغراب.. مالها البت دي؟

سعديه.. مخبراش مالها.

صافيه.. قومي شوفي بتك فيها ايه؟

سعديه فعلاً قامت وطلعت فوق وهي بتقول في سرها… ياترا يابت بطني مهببه ايه المره دي؟

سعديه راحت تفتح الباب لقتو مقفول استغربت وخبطتت عليها ونديم اتفزعت بخوف.

نديم برعب.. م ي ن؟

سعديه.. افتحي يابت قفله ليه؟

نديم شالت اللحاف برعب وقامت فتحت الباب كانت واقفه بتترعش.

سعديه استغربت من شكلها.. مالك يابت واقفه اكنك قت’له حد اكده ليه؟

نديم برعب.. صرخت وسعديه كتمت بؤقها بايديها ودخلتها الاوضه وقفلت الباب.

سعديه.. بغضب.. بتصرخي ليه؟

نديم برعب.. رجع رجع.

سعديه بعدم فهم.. مين هو اللى رجع؟

نديم بصتلها برعب وايديها كانت بتترعش.. س ا م ر.

وقعت الصدمه علي سعديه.. بتقولي ميييين؟، كيف كيف رجع واي رجعو ده؟

نديم.. معرفش انى شوفته انهارده.

سعديه مسكت نديم من ايديها بقوه وهزتها.. انتي متاكده من الحديت ده لتكوني بيتهئ ليكي.

نديم بدموع.. متاكده.

سعديه لطمت علي وشها بخوف.. اكيد راجع ينتقم من اللى عملنا فيه زمان، ومش هيسيبنا في حالنا ولاع كمان ممكن يكشف السر القديم اللى لو اتكشف كلنا هنمو’ت سامر هو المفتاح الوحيد لكل الأسرار، وغير اكده سامر معاه اداله علينا وعارف المكان اللى دفناه فيه.

نديم برعب.. هنعمل ايه دلوقت؟

سعدية.. بشر.. لازم نخلص من سامر بأى طريقة.

نديم برعب اكبر.. سامر راجع من المو’ت ياما المصيبه ليكشفنا قبل ما نقدر عليه.

كانت سعديه ونديم بيكلمو وكان في بره حد رامي ودانه معاهم وبيتصنت عليهم وبيبتسم بمكر.

عند مليكه.

الباب اتفتح وكانت الصدمه.. مالك فكر إن حد من اهله اللى جه وعرف الحقيقة لكن كانت الممرضه جايه تتطمن علي مليكه وتديها حقنه.

مالك اخد نفس براحه.. وسألها عن حالة مليكه.. مليكه عامله ايه دلوقتي؟

الممرضه.. هي بخير الحمدلله وانى اديتها حقنه هتفوق دلوقت تقوم بسلامه إن شاءلله.

عدت دقيقتين ومليكه فاقت بوجع ومسكت رأسها.

مالك راح ليها وقعد علي السرير جانبها واتكلم بغلاسه.. اتاخري شويه واخده السرير كله لوحدك.

مليكه بوجع.. من تخني يعني؟

مالك بضحك.. اه مانتى ماتعرفيش اللى بيبقو رفعين دول بياكلو كتير اوي، وانتي ماشاءالله واكله كل الاكل اللى في البيت لوحدك.

مليكه.. حاولت تنعدل ومالك ساعدها وحط ليها مخده وراها عشان تعرف تقعد كويس.

مليكه.. بشكر.. شكرا ليك بجد من غيرك كان زماني… وسكت لما مالك اتكلم وبعدين اتعصبت من كلامه.

مالك بغلاسه.. انا بس انقذت نفسي منك، لان انتى كنتي هتيجي ليا في المنام ومش هتخليني اعرف انام ههه.

“مالك انهارده ناويها غلاسة 🙈

مليكه بغيظ.. لي هو انت مفكر نفسك محور الكون ولا ايه عشان اجاى ليك في المنام.

مالك بغرور متصنع.. ورفع الياقه.. لا بس انا مالك أنس الش… ولحق نفسه في اخر لحظه وحمحم… احم احم.

مليكه بصدمه.. كمل الش ايه سكت ليييه؟

مالك بتوتر.. الشناوي.. اه الشناوي.

مليكه بغموض.. الشناوي.

مالك.. بتوتر.. اه الشناوي.. انا هروح اشوف الدكتور واشوف هنخرج امتي.

وسابها وخرج من الاوضه جري.. وهي بصت عليه بغموض.. اكيد وراك حاجه يا مالك ولازم اعرفها.

بعد شويه الدكتور جه وكشف علي مليكه وكتب ليها خروج.. كانت ماشيه وسانده علي الحيطه وكانت رافضه مالك انه يمسكها.

مالك.. خلينى اساعدك انتى ماشيه تقعي.

مليكه بغيظ.. مالك خليك في نفسك.

مالك.. ببرود.. اوك وسابها ومشي.

مليكه بغيظ اكبر.. وصدمه.. ده سابني بجد لازمتها عند ياست مليكه مكان ساعدك بس لاع لازم عند وبس.

مالك كان ماشي قدامها وسامعها وبيضحك عليها.

ومره واحده لف ليها وشالها وهي معترضتش ومشي وهو بيضحك.

ركبها وركب ومشيو وطول الطريق يبص ليها ويضحك عليها وعلي شكلها وهي كانت منغاظه منه.

مليكه.. ماشي يا مالك هعرفك تضحك ازاي؟

وصلو البيت ومالك نزل وفتح ليها وشالها ودخل بيها واللى اول لما شافوها جريو عليها.

صافيه بخضه.. مالها مليكه؟

مالك.. مفيش فيها حاجه زي القرده اهئ.

مليكه خبطتو في كتفو بغيظ.

مالك بضحك.. شوفتي وفيها صحة فرعون.

صافيه ضحكت عليهم.

طارق نزل وشافه شايل مليكه والكل واقفين بيضحكو عليهم… بغضب.. ايه دخل الصلعوك ده هنا؟

وبعدين شايلها كده لي نزلها وانتم واقفين تضحكو كمان ازاي تتجرء انك تلمسها اصلا.

مالك بصوت واطي ومليكه سمعتو.. شكل العلقه اللى اخدتها مني معملتكش الادب شكلك عاوز واحده تانيه.

مليكه ضحكت.. واتكلمت بنفس مستوي صوت مالك.. هو فعلاً عاوز واحده تانيه.

مالك.. صح انا بقول كدا برضو.

طارق بغضب.. انت بتكلمها بصفتك ايه وبعدين هاتها. وكان رايح ياخد منه مليكه مالك بصله بغضب.. وراح نزل مليكه علي الكرسي وهمس ليها.. استني هنا علي ما اعلمه الادب ازاي.

مليكه ضحكت.. حاضر.

مالك راح وقف قدامه.. قولي بقا كنت بتقول ايه؟

طارق بغضب.. انت مش عارف انا ابقى مين انا ابقي مالك الشافعي.

مالك بسخريه.. يراجل ده بجد

طارق بغضب اكبر.. انت ازاي تكلمني كدا؟

مالك برفع حاجب.. بجد انت مالك الشافعي طيب فين الدليل.

طارق التصدم من السؤال ومكنش عارف يقول ايه.

مالك ببتسمه خبيثه.. ايه كان صوتك عالي دلوقتي القطه كلتو دلوقتي ولا ايه؟

طارق بتوتر.. انا انا.

مالك..وهو بيقلد طارق.. انا انا ايه انت علقت.

صافيه فضلت ساكته ومستنيه الاجابه زيها زيهم.

حتي نديم وسعديه نزلو علي صوت طارق وياسر دخل من باب البيت وانضم ليهم.

ياسر.. بستغراب.. في اي واقفين اكده ليه؟

طارق في سره.. خلاص يا طارق اخر يوم في حياتك انهارده دول صعايده مش هيرحموك.

مالك.. ها هتفضل ساكت كتير؟

طارق.. لا مش هفضل ساكت هتكلم انا وانا جاي اااه وانا جاي في الطياره الشنطه بتاعتي يستي اتسر’قت اللى كان فيها الورق بتاعي انا وانا نازل كنت بقول اهلي مش هيعرفوني عشان الورق بس انتي ياستي عرفتيني صح.. عرفتي ابن ابنك حفيدك الوحيد وبعدين انتي يستي مش عارف تصدقي واحد زي ده يعني اكيد حد زقه عليا عشان يخليكم تكرهوني وبعدين انا ابن انس ابنك حبيبك.

وكان ماسك في ايد صافيه وبيلعب علي العاطفه.

مالك ببتسمه علي جانب.. انا مت’همتش حد انا بتكلم عادي انت ليه اخدتها اتها’م ليك.

طارق بغضب.وكان رايح يضر’ب مالك. انت مين زقك عليا يابن… بس اتوجع لما مالك مسك ايده وكان هيكسر’ها.

مالك بغضب.. ابوي وامي خط اسود مش احمر انت فاهم ولو فكرت انك تجيب سيرتهم هقط’ع ليك لسانك انت فاهم.

ونطر ايده وخرج بس عارف انه رمي قن’بله وانها هتفر’قع في الوقت المناسب.

مليكه وصافيه بصو على طارق بشك وبعدين صافيه اتكلمت بهدوء وغموض.. مالك تعال ورايا علي المكتب.

وسابتهم ومشيت وطارق راح وراها.

الكل كانو بيبصو لبعض بغموض وشك.

صافيه في المكتب

صافيه.. بهدوء مريب.. قول انت مين؟

طارق بصدمه





Source link

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى